RODONGANS~

Tuesday, December 04, 2012

Tuesday, December 04, 2012

Relaku Pujuk.

 Assalamualaikum.

Hye hyp hyep hyip hyop kawan kawan!

Tadi tengah lunch tiba tiba dengar radio pasangkan lagu ni, time tu saya tak ingat tajuk tapi saya ingat lagu ni femes amos masa saya form 4 dulu. Duk hostel, maklumlah... bila dah sorang nyanyi yang lain duk ikut kan..

Ingat dulu masa tazkirah maghrib.. ustaz pernah tegur.. " ada ke lagu tu lirik dia tiada lafaz yang lebih agung, kalimah cintamu... agung sangat ke kalimah cinta tu." Gulps. Masa tu macam kena tampar je.. yela, kite duk ikut nyanyi sebab macam layaan je kan lagu ni.

Then, full stop kes itu. Berbalik pada hari semalam. Kawan saya ni ada cerita tentang sorang laki laki ni tak habes habes kejar dia, sehingga libatkan family sedangkan dia tahu yang kawan saya ni dah cakap dia dah nak bertunang.... ishk ishk. saya kenal laki laki itu, dan saya macam tak percaya.... Padahal ingat kes itu dah setel, rupanya tak putus asa orangnya.

Dan hari ini, saya dengar lagu ni.. dan, eh? lirik ni sesuailah untuk lelaki itu......



Aku bukan lelaki yang tewas
Bisa menyambar walau ku di tolak
Biar diuji kanan dan kiri
Kau kan tetap ku miliki

Tiada lafaz yang lebih agung
Kalimah cintamu yang ku tunggu-tunggu
Biar jasadku yang menanggung
Permainan darimu rela ku pujuk

Janganlah kau salahkan aku
Terus memburu menawan cintamu
Daku percaya sedikit masa
Kau kecundang akhirnya

 Umm... dari aspek positive.. bagus lelaki ni, tak putus asa.. cintanya tegar. Tapi dari sudut negative, dia seolah olah tidak menerima takdir.. dan seolah olah tidak redha akan sesuatu yang mungkin bukan miliknya. dan paling penting.. cinta tu tak boleh paksa, seksok kawen... cerai berai, lagi parah kan.

Lagipun (cikdeby):

Haram mengganggu tunang orang dan haram mereka yang dah bertunang mencari orang lain untuk dikahwini selagimana belum diputuskan ikatan tunangan tersebut.
tahqiq / takhrij hadith dari Jab Hadith: 
hadith sahih - 
لَا يَخْطُبُ أَحَدُكُمْ عَلَى خِطْبَةِ أَخِيهِ
Maksudnya: "Jangan salah seorang kamu bertunang ke atas tunangan saudaranya". Dikeluarkan oleh Malik dalam Muwatta, alSyafie dalam Musnadnya, Ahmad dalam Musnadnya, Bukhari dalam Sahihnya (no: 2033)

Tengok, islam pun melarang.. dalam kes kawan saya ini saya kalau boleh nak nasihatkan. Percepatkanlah majlisnya, majlis pertunangan atau perkahwinan..Walaupun,

Sabda Nabi s.a.w: “Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)
 
Tapi, untuk tujuan Elak fitnah dan Elak gangguan sila bertunang segera atau mungkin kawen. hehe.. yeay. mungkin tambah event saya nak attend nanti. Ngee~

Sekian~

7 comments:

  1. suke jugak lagu ni dolu2. hehehehe. tmbh2 abg tam yg nyanyi.. heeee :D
    *emm pasal kawan tu, betul2 setuju rase better die cepatkan khwin kn. tukar no fon blablabla smpi laki xleh jejak die lg,hah..huhu sian laki tu, tp pe bleh buat kan, jodoh tu kan rahsia Allah huu. semoga kawan awk tu diselamatkan dr laki2 xbaik ^^

    ReplyDelete
  2. Ingatkan kes macm nie takde lagi .. rupanya masih ada.. hehehe , nanti akak boleh nasihatkan kawan akak tuh . jauhkan diri laki tuh

    ReplyDelete
  3. ye lah. lagu zaman asrama dulu...

    hmmmm....sekarang ni semua boleh langgar. kalo dah tangkap cintan, kadang2 bini orang pun nak dikejarnye juga..huhuhuhu~

    ReplyDelete
  4. lau yaya xde nk tunang2..trus nikah je..hehe..
    xelok mbazir..dan elok la buat apa yg wajib je =)

    ReplyDelete
  5. ok hana suka lagu ni..

    pernah menang juara kagu kan kan hehe

    ReplyDelete
  6. Cik Mar: kalau tukar phone pun pasti ada jalan yang dia cuba lagi. hendak seribu daya kan kalau utk org yang tegar macam ni..

    Cik mUda: betol2.. seram.. bini orang pon ade yang nak kejar2..

    Cik Yaya: itu saye setuju sangat.. susah sangat nikah terus.. tapi jangan nikah diam diam pulak.. same je lah kalo nikah senyap2.. tak menyelesaikan masalah.. hehe.

    ReplyDelete
  7. Sy kenal ek kwn mai n lelaki itu?

    ReplyDelete

 

Copyright © 2012 Reserved to Maria Menado
Design by Cik Kumbang