RODONGANS~

Wednesday, May 01, 2013

Wednesday, May 01, 2013

Kerja itu adalah dot dot dot.

Assalamualaikum.

Tertanya-tanyakah anda apabila membaca entri saya INI. hehehehehe. *budget*

Saya dulu masa sekolah, saya suka cikgu-cikgu saya. Ramai betul cikgu favorite saya... Jadi, disebabkan saya mudah terpengaruh.. saya tanamkan dalam diri, satu hari nanti nak jadi macam cikgu ini, itu, nun, sinun, sinan.. ramailah. Semua saya suka, tambah-tambah yang baik dengan saya. Mudah didekati, disenangi. 

Lepas habis matrik, saya ambil exam Medsi. Tapi tak dipanggil interview. MAsa tu angan-angan nak jadi Cikgu kimia macam Cikgu Zai.... cikgu kimia SPM, macam miss zahra.... pensyarah semester 2 masa di matrik. kecewa.

Kemudian, revolusi berlaku....

Masa belajar di UKM, saya sangat sukakan pensyarah saya. Dr tu saya suka, Dr ni saya suka, Prof tu saya suka, Prof ni saya suka... Masa tu saya pasang cita-cita, kalau saya nak jadi pensyarah... saya nak jadi yang terbaik macam mereka.

Selepas saya sambung belajar....

Fikiran saya sedikit berubah.. sudah pandai buat perbandingan... saya hold dulu cita-cita untuk jadi pensyarah.. Penyebabnya, biar saya simpan dalam poket. Biarlah rahsia.

Tapi, impian saya untuk jadi guru tak pernah padam.. sebab tiada anggapan negatif yang mempengaruhi fikiran dan impian saya. Walau saya tau, kursus saya tiada dalam bidang pendidikan sekolah. 

Akhirnya,

Impian jadi kenyataan.

Alhamdulillah.

Saya jadi cikgu ganti di sebuah sekolah berhampiran rumah saya. Thanks to my bff, Gmah sebab membuka peluang saya untuk kerja di sana. 

Ajar apa?

Bahasa Melayu.

Nampak senang tapi susah. Awak tahu, saya ni produk 50-50.. apa tu? Dr Zaiton pernah cakap... kami produk rojak.. ada subjek belajar dalam bahasa inggeris dan ada melayu. Hasilnya, campuran. 

Jadi, bila berada di tempat itu, saya tabik spring cikgu BM saya dulu. Cikgu Azidan....... sebab saya tahu bukan mudah. 7 tahun saya tinggalkan sekolah menengah. Result memang bagus tapi bila dah lama ditinggalkan otak pun.. krik. krik...

Apapun, saya suka jadi cikgu. Jadi, penim lalat, susah senang.. saya ikhlas je buat kerja.. Biarpun sebelum kelas macam-macam buku saya baca.. setiap masa doa.. moga apa yang saya ajar tak tersasar. Rosak budak-budak nanti. Berat tau tugas cikgu. huwaa.. baru saya tahu. sebab tu Saya sukakan cikgu saya dulu. Kalau jumpa tengah jalan saya tak tegur bukan sebab saya sombong tapi saya malu. Ehem. saya kan pemalu orangnya. kehkeh.

Saya nasib baik sebilik dengan cikgu-cikgu yang tak kedekut ilmu. Awal-awal macam tersasul jugak panggil semua cikgu, hehe.. lupa pulak saya pun cikgu sementara.. tukar balik panggil akak. Dan dengan students dah biasa gelar diri akak, tersasul-sasul nak gelar diri sendiri cikgu. heh heh.

Jadi,

Terungkai sudah kerja apa kan. Saya jadi cikgu 2 bulan sahaja. InshaAllah, kalau tak ada aral melintang. Dari duduk rumah saje-saje. Baik keje. cari pengalaman. i tak boleh tau duk rumah saje-saje..... hati i tak senang.. ooh la la.. ber"i" i pulak i nie. ngee~

Dan hari ini cuti hari buruh! YEAY... haha. bak kata yana, "Amboi, keje tak sampai seminggu, dah happy gila2 dpt cuti buruh."

hahahahaha. Eden tak pedulik. Sape tak happy dapat cuti, cuma cuti tanpa gaji. sobs. cikgu ganti kan.... ngehngeh. Dah. dah. nak pergi buat kerja sambil tengok BROKEN VOW. cikgu pon ade homeworks tau. =P

Later,

Sekian~


20 comments:

  1. wahh sangt beruntung :) alhamdulilah cikgu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, sebelum dapat kerja tetap kan. hehe.

      Delete
  2. assalamualaikum ... kita jadi teruja bila dapat buat apa yg kita impikan . tahniah !... saya bila habis study , org kat keliling tanya : nape x jadi cikgu ? jwpn saya ringkas jer . x de kesabaran beb !

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul betul. hehe.... sementara pun jadila.. hehe. minat. bila minat tu mesti happy je kan. hehe.

      Delete
  3. Assalamualaikum :)

    Akak, kita sama. Saya pun macam akak. Suka cikgu ni, cikgu tu lepastu berangan nak jadi macam depa. Ihik ihik :D

    Waa best la lepasni boleh dengar student panggil 'cikgu' :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah.. sepp sikit la macam tuu alia.. hehe. akak ada sorang student nama alia.. lawa.. comel macam awak. =)

      Delete
  4. ooo terungkailah sudah.. akakpoun penah jadi cikgu ganti.. seronok gakler ..cikgu BM gak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. cikgu ganti je tapi hepi macam dapat keje apa je.. tapi saya suka... dari duduk rumah tengok tv aje. hehe.

      Delete
  5. maria jadi cikgu ganti ye... ajar budak2 tu baik-baik ye... ^_^
    cikgu maria... :)

    ReplyDelete
  6. Wah! Tahniah.. great experiences for you... tahniah tau...^^

    ReplyDelete
  7. waaa bestnya jadi cikgu?!! sekolah mana mai? dulu cita-cita nak jadi cikgu tau heee ;)

    ReplyDelete
  8. Replies
    1. huwaa..... cuti sekolah lambat lagi. sobs. hahaha... =P

      Delete
  9. orite... 30mei ya. sat lagi saya singgah. =)

    ReplyDelete
  10. waaaa tahniah mai!! nanti gaji belanja g starmall haha :P dulu pun cita2 miza nak jadi cikgu kot tapi tal kesampaian :(

    ReplyDelete
  11. Wahhhhhh...cikgu..i like cikgu..hehe..tahniah kak. Semoga nanti jadi cikgu tetap pula..hehe.

    ReplyDelete
  12. hai cikgu Mai.. insyaAllah, semoga jadi cikgu tetap juga :)

    ReplyDelete
  13. bestnyaaaaaaaaaaaaa jadi cikgu.. mesti ckgu ni cikgu comel kan.. :)
    dulu pun bercita2 nak jadi ckgu jgk..ckgu kaunseling.. tp tak kesampaian.. maka kita buat je la sesi kaunseling dalam blog..hehehe

    ReplyDelete

 

Copyright © 2012 Reserved to Maria Menado
Design by Cik Kumbang