RODONGANS~

Wednesday, June 12, 2013

Wednesday, June 12, 2013

Frenz Malaysia (A) VS Timor Leste ---->kongsi.

Assalamualaikum.

Semalam tak ada perlawanan bola yang saya sempat tengok. Petang semalam kata abah ada satu tapi saya tak tengok sebab lepas semayang asar, saya teman ateh ke kedai slipar. eh? kedai kasot. hehehe..........

Tapi malam tu sebab abah nak sangat tengok bola.. macam gian kan. haha. Tapi ye, kami sekeluarga suka tengok bola di hadapan TV ye. TV sahaja.. bukan di stadium bagai. I dah la rabun, pegi stadium nampak apa kan. Tak puas. duk rumah boleh tengok bila kamera zoom-zoom ha... nampak segala-galanya. "sila jangan korek hidung ye di padang.."


Semalam ada satu perlawanan. ini first time saya tengok. Liga untuk ASEAN CHAMPIONS TROPHY. Tapi yang saya pasti Liga ini adalah untuk bawah 15 Tahun. dan kesemua pemain timur leste adalah bawah 14 tahun.

FRENZ A (Malaysia) vs Timor Leste.

Bila baru start tu, kami terkejut..... wah.. rambut pemain timor leste kena sodok semuanya di kiri kanan. In the other word "stylo" la..... hihi.. tapi semuanya tak begitu indonesian mukanya tapi lebih kepada muka melayu. cuma nama seperti filipina.. Okey, sebelum ni mereka melawan Vietnam kalau tak silap saya, Mereka dikalahkan oleh vietnam 8-0. Jadi, saya nak tengokla bila dah lawan malaysia ni macam mana..

Menarik. Kawalan bola mereka sangat baik.

Tapi yang menyebabkan saya terkejut ialah satu kejadian ini. Bila masa pertukaran pemain bagi pemain Timur Leste..... Pemain yang baru keluar mengeluarkan pad yang mereka letak di kaki dan diberikan kepada pemain pengganti. Sebak. Pad di kaki itu dikongsi. Pemain Malaysia tidak akan menghadapi masalah ni.. saya yakin.

Start daripada itu, saya mulakan perhatikan. Dan saya buat perbandingan antara Frenz vs Timur Leste.

1. Baju pemain malaysia kita lihat mempunyai size "custom made" atau size mengikut badan. TETAPI pemain timur leste memakai baju yang besar dan lebih tepat Free size.

2. Nombor di belakang baju pemain timur leste ini seakan-akan ditampal sendiri dan nombor mereka sangat besar. Bayangkan, jika nombor pemain itu 32. Tiga sudah besar ditambah dengan 2. Saya lihat nombor itu suntuk ke bahu. Ibarat nombor dibeli asing dan ditampal sendiri.

3. Pad di kaki cukup-cukup untuk 11 pemain. Jika terdapat gantian..... sila tukar.

4. Pemain malaysia bermain kurang bertenaga dan sering krem... tetapi pemain mereka ok-ok sahaja.

4. Nasib tidak menyebelahi timur leste kerana dengan pertahanan yang lemah dan goal keeper yang kurang tekniknya bagi pasukan Frenz Malaysia... timur leste tetap tidak berjaya menjaringkan goal.

Sedih. Bila mengenangkan mereka... saya bersyukur menjadi rakyat Malaysia... dilimpahi nikmat dan kemewahan. Sesusah-susah hidup kita, susah lagi mereka.

Lebih membuatkan saya terharu. Semangat yang ditunjukkan mereka. Dengan kekurangan kemudahan, kurang sponsor tapi semangat untuk menyertai pertandingan ini sangat tinggi. Sedangkan mereka baru beberapa tahun merdeka tetapi peningkatan yang ditunjukkan boleh dibanggakan.

Tahniah buat mereka. Tak lupa, tahniah buat Frenz malaysia A sebab memenangi perlawanan 2-0. Walaupun peningkatan mata menjadikan malaysia searas dengan vietnam tetapi malaysia kekurang dari segi bilangan gol.

Best jugak. tengok adik-adik bermain..

Sekian~

7 comments:

  1. Assalamualaikum kak mai. perghh siap buat review sikit. bagus2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe... wsalam. ade gelak dulu baru jawab salam. sikit je.. review kemanusiaan. sedih tau tgk. rasa bangga sgt dengan semangat diaorg....

      Delete
    2. hahaha kak mai ni memang tau. lawok je sheila tengok. hihi ;p

      Delete
  2. hehehehe... nanti bleh la sy ajk ke stad. bleh wat review panjang2

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya nak stadium darul makmur je. heh heh.. idop team phg! hogoh tok gajoh hogoh.. o o o semuanya.. =)

      Delete
  3. adeh.. sedih pulak baca.. huhuhu

    ReplyDelete
  4. abah jue pn minat bola.. sesangat.. unfortunately, mak plak yang tak minat... Tak bleh pegi stadium, nanti kena warning sama mak... hahhaa

    ReplyDelete

 

Copyright © 2012 Reserved to Maria Menado
Design by Cik Kumbang