RODONGANS~

Tuesday, September 11, 2012

Tuesday, September 11, 2012

Sejuk Penyebab Mimpi Buruk?

Assalamualaikum.

Hye!

ehsan google

Semua orang mesti pernah mengalami mimpi buruk kan. Tapi mimpi buruk pada setiap orang itu kan subjektif. Ada sesetengah orang yang takutkan air laut, mimpi mandi laut pun dah di kira ngeri padanya. Tapi sesiapa yang sukakan lautan, mimpi laut semestinya indah. Betul tak. 

Tafsiran mimpi buruk pada setiap orang tu berbeza-beza. Saya pernah mimpi buruk yang melibatkan objek yang sama tiga kali. Pelik dan aneh. Tapi mimpi buruk tidak digalakkan untuk kita menghebahkan pada orang lain sebenarnya. Oleh itu, mimpi buruk saya yang itu.. saya rahsiakan. Sebab pada saya itu terlalu NGERI.

Tapi apa faktor mimpi buruk?? 
  1. Faktor pemakanan yang salah. Badan kita mungkin menerima kejutan kerana makan minum yang tidak dijaga rapi.
  2. Faktor cuaca. sejuk atau panas.
  3. Kegelisahan dan ketakutan. sehingga membawa kepada mimpi.
  4. gangguan Jin atau syaitan. Kerana permulaan tidur tanpa wudu', membasuh kaki atau doa.
  5. mungkin hidayah atau petunjuk. Solat meminta petunjuk mungkin?

atau mungkin ada faktor lain yang anda tahu.? Saya ada membaca beberapa pages tentang mimpi buruk. Antaranya INI dan INI dan banyak lagi.

Apa kaitan sejuk di tajuk dan mimpi buruk?

Sebenarnya,

Pagi tadi sejuk sangat. Sangat sejuk. sehinggakan saya yang berselimut penuh dan memeluk bantal masih menggigil.. Saya kemudiannya bermimpi kan seseorang yang pada mulanya saya kagum tapi lama-kelamaan rasa kagum saya itu berubah pada satu ketakutan.. pada mimpi yang sama, saya kemudiannya duduk di atas bangunan tinggi dan kedua kaki saya dibiarkan lepas ke bawah. Tidakkah itu menakutkan... saya yang takut pada ketinggian, duduk di tempat tinggi dan bertemu dengan orang yang saya takuti. Tapi mimpi ini mungkin mainan tidur sebab mimpi ini berlaku pada masa yang tidak sesuai untuk tidur. eehiks. 

Tapi saya pernah mendengar bahawa... 

keadaan yang sejuk boleh menjadi faktor kita bermimpi ngeri. 

Allahualam.

Sekian~

14 comments:

  1. wah.. itu tidur berkualiti kak. bagusla... hehehe.

    ReplyDelete
  2. nice..bru ayu tau.;-)

    dear klu nk join jomlah t ayu lh ajarkan ;-)
    http://says.com/my/arelyna/invite

    ReplyDelete
  3. Mesti nak naik pangkat kot... sebab duk bangunan yg tinggi!

    ReplyDelete
  4. mesti tidue lps solat subuh ni kan?hehe3

    ReplyDelete
  5. Sentiasa amalkan surah2 Alquran sebelum tidoq..Alhamdulillah dah lama tak mimpi Buruk... Balas Kunjungan Dan follow sini

    ReplyDelete
  6. alin.. yeke.. okay2.

    hainom: haha.. keje pun tak, dah naek pangkat. kehkeh.

    Bella: shhhh... malulah. jangan sebut kuat2.

    Si matatajam: Alhamdulillah.. :)

    ReplyDelete
  7. tapi suke tidur tyme sejuk..lagi2 tyme ujan...=)

    ReplyDelete
  8. sjak 2 mnjak nie, Jue slalu je mimpi y buruk2... sob sob

    ReplyDelete
  9. baru2 ni k.izan mimpi yg sedih sampaikan airmata meleleh2. pastu sampai sedu sedan menahan tangis. tapi kalau bab mimpi ngeri ni biasanya masa k.izan demam panas masa kecik2 dulu...

    ReplyDelete
  10. yup, rasanya ada benarnya fakta yang sis kemuka kan.

    ReplyDelete
  11. Azee: tidur time tido memang syok tapi kalau sejok sangat seksa jugak. =)

    Jue: banyak pikir jue ni..

    Kak Izan: yeke.. mesti mimpi tu mendalam betul maksudnya ya.. sampai menangis.

    ReplyDelete
  12. yeke. tak pe doa minta jauh kak.. =)

    ReplyDelete

 

Copyright © 2012 Reserved to Maria Menado
Design by Cik Kumbang