RODONGANS~

Friday, September 07, 2012

Friday, September 07, 2012

APA ITU TELEPATI?

Assalamualaikum.


Hye korang! 

Korang percaya tak pada telepati?? Telepati ini sebenarnya adalah kemampuan kite untuk berkomunikasi atau berinteraksi dengan seseorang tanpa menggunakan pancaindera. Telepati lebih kepada instinct dimana ada pihak yang menerima dan pemberi buah fikiran.

Secara etimologi yang saya tak tahu apa maksudnya, TELE membawa makna jauh manakala PHATOS bererti perasaan. So, telepati ini merupakan suatu kemampuan untuk merasai sesuatu dari jauh.

contohnya:

  1. pernah tak kamu dan kawan kamu yang berada dalam satu topik perbualan bersama-sama teman-teman yang lain tiba-tiba mengalami perasaan yang sama atau pemikiran yang sama serentak tanpa pakatan. Keadaan ini disedari apabila, kawan kamu mengutaraan buah fikirannya dan apa yang disampaikan itu sama apa yang kamu sedang fikirkan. faham tak? hehe. 
  2. pada satu ketika kamu berada di dalam bilik sendirian dan membelakangkan pintu. Tiba-tiba tanpa angin, ribut, tanpa sengaja kamu berpaling dan pada masa yang sama teman kamu membuka pintu tersebut. pernah? atau teman kamu rupa-rupanya sedang berjalan ke arah kamu walaupun tanpa bunyi.


Seperti yang diadaptasikan dalam filem-filem moden. Telepati merupakan satu kebolehan dua orang untuk bercakap dalam minda. Tapi sudah tentu unsur tokok tambah diperlukan untuk menghasilkan filem yang hebat bukan? hehe.

Pada realitinya mungkin tak se'ekstrem' itu lah kan. Tapi ciri-cirinya hampir sama. Saya pernah rasa. pernah alami. dan bila dibincangkan rasa kelakar. Sebab kes seperti ini biasanya tidak terjadi kepada semua orang. Mungkin kalau sudah terlalu rapat atau akrab atau mungkin ahli keluarga kita yang sangat rapat. Perkara seperti ini tidak mustahil untuk berlaku. =)


Great Minds think Alike.

Telepati sebenar atau yang lebih tinggi sudah tentu tidak berlaku dikalangan kita. Ia tidak mustahil untuk berlaku di kalangan Nabi, Rasul, Ulama' dan sebagainya. Dimana komunikasi boleh dilaksanakan secara jelas dari jarak jauh tanpa menggunakan pancaindera.

"Umar bin Khattab yang dapat memberi arahan kepada Sariyah, panglima perangnya yang berada di asbahan, sedangkan Umar berada di Madinah."

Allahualam.

Sekian~

6 comments:

  1. Percaya. Sebab pernah alami tu dengan si dia. mungkin sebab ikatan tu kuat kot. hehe. Salam kenal maria :)

    ReplyDelete
  2. auuww ! auwww ! if lelaki dan perempuan yg sering ada telepathy di kata kan ada jodoh . haha ! i like !!!! ~

    ReplyDelete
  3. Salam Kenal Maria...

    Yer saya percaya pada telepati. Macam teringat dekat seseorang nak ingin menanya khabar dan menelefonnya tapi keadaan tak mengizinkan. Sekali bila dapat panggilan dari dia pada waktu sama kita tengah fikirkan dia. Macam amazing plak..teringat on the spot terus orang tu call...Hahaha

    Itulah kuasa telepati.

    Apa-apa pon nanti singgah lah blog Mummy dan follow eh..Thanks XX

    ReplyDelete
  4. TElepati dengan lelaki itu mungkin jodoh kuat..

    Sebut pasal phone call tu mummy... saya pernah jadi dengan akak saya. Saya baru lepas call dia tapi line tak ade tiba-tiba dia call semula.. ingatkan sebab saya rupanya call saya tak masuk di telefon dia, tapi dia memang nak call saya. time tu terkejut jugak. syg my sis to me maybe. ngee~

    ReplyDelete

 

Copyright © 2012 Reserved to Maria Menado
Design by Cik Kumbang