RODONGANS~

Tuesday, July 17, 2012

Tuesday, July 17, 2012

FIELDTRIPS YO! YO!

Assalamualaikum.

Hye!
Okeh, sekarang eden dah ready nak cite pasal ilmiah-ilmiah ni. haha. besa mengarut aje kan. hakktuiii. *geleng-geleng kepala*

Fieldtrips ni 4 hari 3 malam, bersama seorang pensyarah, 2 pembantu teknikal ewah melayu gitew, 2 orang pilot bas, 2 orang GAs (graduate assistance) yang cun dan 34 orang students yang awesome!

Bermula dari UTP-Grik-Jeli-Gua Musang-Cameron Highlands-Simpang Pulai-UTP.
Bermalam di Jelita Inn, Jeli.-Gua Musang tak tau nama tapi hotel paling ade bentuk hotel kat pekan tu-Apartment di Cameron Highlands royal ape entah namanya. Hotel di Gua Musang paling awesome buat masa ni untuk trips ni.

tapi tuk mengurangkan kemengarutan ketika bercerita. Kite ringkaskan aje lah nampak sangat pemalas. Kite tengok gambar ikut hari ber'fieldtrips'. :) Gambaq lagi! :D

TEKUN: 1st location and everyone still excited to observe the ROCK!
1st DAY.

Our BUS.

2nd Location: Gerik.
also 1st Day.

2nd Day: Gua Musang. Group presentation.
Night.

3rd Day: Pos Belau.

HOT SPRING. smell like rotten egg.
Yakk~
why? as a geologist u know why? right? if u're not a geologist, it's okay.
Kandungan S atau sulfur dalam air itu menyebabkan die bau macam tu. Macam experiment kite sekolah-sekolah dulu. Sama je bau nya. Cuma ini, naturally occurred. :)

Hot spring around 1980s. Same location. HAHA.
dan disini kami semua lunch di tepi sungai yang sangat awesome. semualah nak awesome kan.. tak kan sungai kite panggil gojes pulak kan. ehee. dan di sini jugak kami disuruh buat amal oleh Abi merangkap lecterer kami. ehee... kutip sampah di kawasan hot spring ni. Amal Jariah, jaga kebersihan alam.~

4th Day: CAMERON HIGHLANDS

FOKUS DIK fokus.
Sunto COmpass. yeay!

Same location around 1980s. :)

Adik-adik awesome!

Their father. haha.
"AP, ampunkan akak ampun. akak gurau je. hehe."
actually, ni pon student kelas ni tapi dia ade style yang unik dalam berpakaian.
GOOD JOB! be Different! :)
and semalam, saya tetinggal satu gambar lagi.. gambar spider. so SMALL. hehe. unique! :)


dan baru saya perasan gambar fieldwork tuk 2nd day tak dimasukkan, cuma yang presentation tu je. Tu pun satu group je saya masukkan. "DIK, maap akak tak larat! gambarnya banyak.!". ehehe. belom mintak depa punya lagik! ahhaa...

and last but least. OUR SUPERIOR. AP Askury Abdul Kadir. AM i right? haha. terok kau menado!  Apepun, saya kagum dengan beliau. sangat berdedikasi dalam mengajar. even baru lepas surgery. Beliau tetap active kat site. tengah termengah-mengah turun bukit and tengah penat pon beliau masih larat tuk explain kat kami semua. :)

After saya keluar dari UKM, saya hilang semangat belaja sebab style UTP sangat berbeza dengan cara pengajaran di UKM. di Sana (UKM) more to academic, and i love it, but now... i love geology, macam fall in love for 2nd time. Terus terimbau zaman-zaman UG dulu. rindu nak pergi fieldwork lagi. Dulu berebut nak duduk sebelah Prof sebab nanti dapat info paling banyak. budget pelajar cemerlang lah kan.. tapi tu cara paling mudah untuk siapkan report dengan senang nanti taw.

Petang 3rd Day, depa ade test. Sir uji sorang-sorang cara nak ukur strike/dip/dip direction using Brunton Compass dan ape structure yang diukur itu. Awal-awal tu, saya dengar keluhan beliau. Sir terkeluar, "hAbislah!" sebagai assistance dia, saya cuma tersenyum.

And membuatkan saya lagi terharu bila malam kami dinner di Cameron, saya dijemput makan semeja dengan beliau. Dan beliau kata, malam itu ade dscussion pasal Quiz kat site petang tu. Dan beliau kata macam ni kepada saya;

"saya tak puas hati test petang tadi, bukan apa... Saya rasa itu cabaran untuk saya, jadi macam ni macam saya tak pandai ajar."


Wah?? terharu saya dengar. Selain lecturer saya di UKM, Sir Askury is one of my respected person now. highly dedicated to his profession.  Dan malam itu, beliau pergi dari group ke group untuk ajar. IF, saya jadi lecterer.. saya nak jadi macam Beliau dan macam lecturers saya di UKM dulu! :)

Sekian~

1 comment:

 

Copyright © 2012 Reserved to Maria Menado
Design by Cik Kumbang