RODONGANS~

Tuesday, November 20, 2012

Tuesday, November 20, 2012

KOMANDO, Malaysia.

Assalamualaikum.

Hye rodongans!

Komando? askar? kalau ikut sebutan manja ash-kar... kihkih. 

ehsan google.


 Sejarah.

Secara ringkasnya:

Penubuhan pasukan elit tentera darat ini bermula selepas konfrontasi yang melibatkan Persekutuan Malaysia-Indonesia pada tahun 1965. Sebagai jalan penyelesaian kepada masalah yang timbul dari konfantasi tersebut, Menteri Pertahanan Malaysia pada ketika itu, Tun Abdul Razak bin Haji Dato' Hussein, telah memberi arahan untuk mengadakan unit ujian. Menteri Pertahanan telah mengarahkan sukarelawan dan sejumlah sukarelawan dari tentera darat dan laut untuk mengambil bahagian. Pada 25 Februari 1965, satu latihan asas komando diperkenal dan dikendalikan oleh Regimen ke-40 Komando Marin DiRaja British (40th British Royal Marines Commando) di Kem Majidee, Johor Bahru, Johor.

Daripada 300 sukarelawan yang mengambil bahagian, hanya 15 orang sahaja yang terpilih untuk menjalani latihan asas Komando selama 6 minggu. Pada akhir latihan, hanya 4 Pegawai dan 9 anggota dari lain-lain pangkat berjaya dalam latihan ini dan juga merupakan trup nukleus yang pertama.

Kejayaan ini membuktikan bahawa rakyat Malaysia juga berkebolehan untuk mengambil apa jua peranan dan tugas yang diberikan. Dengan bimbingan dan tunjuk ajar daripada jurulatih khas dari Rejimen ke-40 Royal Marines Commando British bawah pimpinan Mejar Bacons dan Kapten Seager, Grup Gerak Khas mula melebarkan sayap pada tahun yang sama, mereka berjaya mengatasi 6 latihan asas komando.

 Pencapaian.

Antaranya:

ATM dianggap pakar modified dan pakar intergrasi oleh negara luar, sebagai contoh MiG29N Malaysia satu²nya pesawat tempur jenis itu yang memiliki peluru berpandu, dan rangking pertama hingga 22 pemandu pesawat tempur adalam anggota TUDM walau hanya menggunakan pesawat buruk tersebut! ATM juga telah mengubah suai SU-30KMM Malaysia menjadi lebih baik daripada pesawat tempur terbaik dunia iaitu SU-30MKI milik Tentera India !…
 ATM juga mengubah suai SCORPHENE menjadi lebih senyap dan paling efisen dalam seluruh kapal selam milik angkatan tentera seluruh dunia! Bahkan percaya atau tidak jika dikatakan kapal kontena sumbangan MISC kepada ATM di ubah suai menjadi kapal serba guna dan kini ia berkhidmat dalam OPS FAJAR mengawal perairan Eden!

Dan banyak lagi.

SUMBER: 1, 2 etc..~

Eh, dah kenapa cita pasal komando ni???. haha.. okay, btw... tough kot nak jadi komando kan.. latihan tough, cuti susah, jauh dengan family. Ade baik buruknya juga lah. eh? haha.... dah kenapa aku ni? ekceli, tadi ade orang mentioned pasal komando, so saya ni tak berapa nak berpengetahuan sangat, rosak bahase melayu So, google lah sikit. 

Saje tambah ilmu.

Sekin~

6 comments:

  1. teringin juga nak jadi komander..tapi takut tak dapat tahan bila training nanti..hehe. sikit-sikit menangis nak balik..akak maria jadi lah. jangan nangis ye. ^___^

    ReplyDelete
  2. ehem2 ke calon abg ipa sy adalah seorang komando???? :P

    ReplyDelete
  3. ingatkan maria nak kawen ngan komando tadi.. hish memang tough sesangtler latihannyer.. kiranya orang terpilih memang hebat2 belaka..

    ReplyDelete
  4. Aini: Tak mahu akak. kihkih... Kang sikit sikit nak mandi. macam mana? susah ketua nak handle akak. hehe.

    Cik Mar: ehem.... nujum nujum.

    Cho Zila: hehe.. belom lagi, belom tahu lagi. haha... kihkih.

    ReplyDelete
  5. ... bila angkatan udara Singapura besar kepala, mereka main redah masuk ke kawasan ruang udara kedaulatan negara di sebelah Johor. Satu pasukan komando Malaysia mahu ajar kebiadapan tentera udara negara singa ini. Walaupun menteri pertahanan singapura dah minta maaf, pengajaran perlu diberikan.

    pada satu masa, komando negara menyusup masuk ke pengkalan udara singapura, masuk ke depot senjata, menampal setiap kepala peledak peluru berpandu dengan stem Malaysia serta menukar bendera republik Singapura kepada bendera Malaysia.

    ReplyDelete
  6. teruja membacanya.. tapi last-last kena google sendiri huhu... :) anyway nice.

    ReplyDelete

 

Copyright © 2012 Reserved to Maria Menado
Design by Cik Kumbang