RODONGANS~

Friday, November 02, 2012

Friday, November 02, 2012

Siblings.

Assalamualaikum.

Hye peeps!

Korang happy tak bila ada ramai adik beradik? ade kakak, ade abang, ade adik? saya ade semuanya. Alhamdulillah. Tapi saya tak boleh bayang waktu kecik kecik dulu saya suka ke ade kakak atau abang... kan? sebab kecik lagi kot.

Yang saya ingat pasal adik je, sebab adik lahir kemudian dari saya dan di saat saya 6 tahun bermanja. Oh, tapi idopla manja mana but still abah still calling me as adik until saya darjah 2. Kisah ni saya tak tahu tapi mak cakap.. before dapat adik/Adi, mak ada pregnant la 2 kali tapi gugur. Adik ni dah kira ketiga after saya. Saya ingat lagi perut mak memboyot dulu walaupun ingat ingat lupa je.

Mak pernah kata, ada satu hari saya cakap dekat mak macam ni:

"mak.. belila adik kat pekan sari."

FYI, pekan sari tu pasar minggu bagi orang pahang. sampai begitu nak adik? wow. 

Tapi satu yang saya ingat jelas, masa adik kecil-kecil dulu.. saya menangis nak adik tido sekali bila mak dah mula ajar saya tido sendiri. Tapi masih ingat masa tu adik tak mahu dan mak pesan:

"tido dulu ye, nanti adik tido mak angkat bawak sini."

And yes, saya menangguk dan tido. Bangun pagi, adik di tepi dan saya senyum sampai ke pipi. Peristiwa itu saya ingat sampai sekarang.

Bila  adik dah jejak usia 5 tahun. Saya sudah darjah 5, setiap kali balik sekolah mesti adik tunggu.. saya suka buli adik, 

"nak gula gula tak?"

"nak nak.."

"Tanggal kasot akok." *akak=akok.

teruk kan, but still masa tu saya sukaa sangat ade adik. Mase tu zaman manja adik. belom kire masa dia baru baru belaja jalan, maseh dalam buai semua. 

bila adik buat salah atau tak dengar kata je;

"oo... tak dengar cakap akok, berdosa.. nak masuk neraka ke?"

"ampun akok.. ampun akok.." sambil dua tangan diangkat rapat ke kepala.

hehe. jahat kan. 

Tapi part penerimaan yang saya ade adik, saya rasa, saya tahu, saya nilai. Tapi akak dan abang...?

Saya bertuah. saya ada kakak yang sangat baik. comel. cantik. kecik. dan nampak muda.. ufff. itu bukan kebaikkan, because im always look older.

Walau pun tak ingat masa kecil macam mana.. tapi saya tahu saya bertuah ada mereka. 

Pesan saya, sayangilah keluarga anda. walau macam mana pun mereka. Dan mereka tiada galang ganti.  Ada orang tiada kakak, tiada abang, tiada adik... bagi yang memiliki.. sayangi mereka. Sayangi ibu dan abah juga. Doakan yang terbaik untuk mereka. Semakin lama saya semakin yakin, ada kebenarannya pepatah melayu;

air yang dicincang tidak akan putus.

Orang luar? dianggap kakak pon tidak boleh menandingi kakak sendiri. :)

Oh, harap depa dop bace entry ni.. 
oh la la. cakap depan cekik leher ptong tangan pon tak akan sebut. *malu* :P

Sekian~

notakaki; macam mana lah adik kat kem sekarang. Bulan 12 lambat lagi nak jumpa dia.

8 comments:

  1. ehehe akak pun ada semua sebab anak no 3 sampai skrg mak abah still panggil adik, kadang2 malu lak dah beranak pun panggil adik lagi heee

    ReplyDelete
  2. betul tu...walau jahat mcm mn pun tetap adik beradik..

    jue ada 1 kakak,1abg.1 kembar,1 adik lelaki,1 adik perempuan..

    jue tgh2

    ReplyDelete
  3. Kak Adyna: yeke kak. hehe. betul jugak kan.. tak pela panggilan manja. hiks.

    Jue: eh? jue ade kembaar ke?

    ReplyDelete
  4. kaann.. paling suke part *cakap depan cekik leher ptg tgn pn xkan sebut* hhahahahah

    ReplyDelete
  5. apapun kita tetap adik beradikk .. :)

    ReplyDelete
  6. hehe..orang pahang ye? pahang dekat mana? pekan sari..hehe..

    ReplyDelete
  7. Ci Mar: hehe

    suara hati: betul2.

    Aini: saya di titik tengah semenanjung malaysia. hehe.

    ReplyDelete
  8. hehe,,pahang memang kat tengah kan..hehe..atau kena tengok google map balik ni..saya orang pahang juga tapi dekat bentong. ^__^

    ReplyDelete

 

Copyright © 2012 Reserved to Maria Menado
Design by Cik Kumbang